Ur Struktur
Separatutstilling i Vestfold kunstsenter april 2007.
Gabriella Göransson: Installasjon
Vestfold Kunstnersenter
Anmeldt av Grethe Hald for Tønsberg Blad
Vi er omsluttet av Gabriella Göranssons rødlette papirobjekter og lar blikket streife forundret oppover og nedover langs installasjonen og lurer på hva vi ser. Materialet er tekstil, det vil si linfiber og pigment, og det er først et marint preg over figurene. Kanskje fordi strimlene de er bygd opp av ligner tørket blæretang. Flere består av hulrom, og de sluttede formene gir først assosiasjoner til Bård Breiviks skulpturer. Göranssons later imidlertid til å være superlette, som om de svever eller flyter. Men hva er dette egentlig?
Kunstneren kaller installasjonen «Ur-struktur», og da kommer vi inn på nye tankespor. De opprinnelige formene til liv, som trilobitter, eller havets krill og plankton. Så ser jeg kråkeboller og tusenben. Dernest tenker jeg på nye arter som forskerne stadig finner, de som er helt gjennomskinnelige og som lever uten lys på store dyp. Men hva med kromosomene? Noen av de røde spiralene setter også slike tanker i gang, om arvestoffet i denne genmanipulasjonens tidsalder. Disse enkle formene som er bærere av både fortid og fremtid og dermed egentlig av hele menneskeheten? Gabriella Göranssons tegninger underbygger noe av dette med bølger, disse evige og bestandige strømningenes syklus.